UKK – Usein kysytyt kysymykset
Vastaus
Suodatin Sulje
Se on nimellinen ja henkilökunta-alennus, jolla saat 10 % alennusta seuraavasta risteilystäsi (ei sisällä satama- ja rekisteröintimaksuja, palvelumaksuja tai lentoja).
• Etuseteli on voimassa vieraille, jotka lähtivät risteilylle vuonna 2018 ja tekivät Total Comfort Premium- ja Deluxe-hintaiset varaukset.
• Etuseteli on voimassa varauksille yhden vuoden ajan sen matkan päättymisestä, jolta se saatiin.
• Etuseteliä voidaan käyttää varauksiin All-Inclusive- ja Deluxe-hinnoilla.
• Soveltuu kaiken tyyppisiin hytteihin (sisäiset, ulkoiset, parvekkeelliset ja sviitit).
• Etuseteli on käytettävä Extra Costa -ehtojen mukaisesti ennen varauksen vahvistamista.
• Yhtä hyttiä kohti voidaan käyttää yhtä etusetelä.
• Etuseteli on voimassa vain aikuisille vieraille.
• Etusetelillä ei ole käteisarvoa, sen arvoa ei palauteta eikä sitä voi myydä. Sitä ei voi käyttää laivalla tapahtuviin kuluihin tai maissa tapahtuviin retkiin. Se voidaan käyttää vain uusissa varauksissa yksilötasolla (pois lukien ryhmävaraukset).
• Etuseteliä ei voida lisätä jälkikäteen.
Premium-hintaiset hytit ovat kuitenkin Costan mukavuudessa vieläkin korkeammalla ilmaisten palveluiden ansiosta: voit valita ensimmäisestä tai toisesta illallisajasta sekä nauttia ensimmäisestä aamiaisajasta pyynnöstä ja huonepalvelusta ympäri vuorokauden.
Costa Cruises tarjoaa monia edullisia mahdollisuuksia risteilyn ostamiseen. Perhe-erikoiset varmistavat huokean loman perheille, joissa on kaksi aikuista ja yksi tai kaksi alle 18-vuotiasta lasta, koska siinä maksetaan vain lentokenttäverot, rekisteröinti ja palvelumaksut. Perhetilat on suunniteltu perheille, jotka haluavat yhdistää helppouden ja mukavuuden. Yksi-ja-puoli takaa erikoishinnat aikuiselle, joka matkustaa yksin lapsen kanssa. Perhetarjousten lisäksi Costa tarjoaa häämatkahintoja häämatkallaan oleville pariskunnille, yli kahdeksan hytin ryhmävarauksille, Basic-, Last Minute-, Roulette- ja Light-hinnoilla (saatavilla risteilyillä, joiden lähtö- ja poistumissatamat ovat toisistaan poikkeavia). Pysy yhteydessä, jos haluat saada päivityksiä. Costa yllättää sinut monilla tarjouksilla pitkin vuotta.
Laivaannousulomakkeen saamiseksi jokaisen yli 18-vuotiaan vieraan on tehtävä henkilökohtaisesti verkkolähtöselvitys ja täytettävä kaikki sairauksia koskevassa itsesertifiointilomakkeessa esitetyt kriteerit. Verkkolähtöselvitys on avoinna 72 tuntia ennen lähtöä MyCostassa.
Risteilylle valitsemasi palvelut näkyvät yhteenvetona "Ostoskori-osiossa". Siellä voit valita, haluatko vahvistaa ne, muuttaa niitä vai poistaa ne. Kun olet päättänyt, voit jatkaa varausta. Muista: Voit muuttaa mieltäsi ilman erillisiä kustannuksia vielä kolme päivää ennen lähtöä. Kolme päivää ennen lähtöä jokainen varattu palvelu veloitetaan risteilyyn liittyvältä tililtä.
Jos varaat risteilysi Total Comfort- tai Deluxe-hintaan, nautit tästä upeasta mahdollisuudesta: mitä enemmän varaat, sitä enemmän säästät! Varaa matka ennen lähtöä, ja kaikki muut matkat, jotka varaat ennen lähtöä tai matkan aikana, antavat sinulle alennuksen. Alennusta voidaan käyttää retkeen, jonka hinta on alhaisin. Voit maksaa kaikki retkesi helposti laivalla.
Anna meille sähköpostiosoite ja/tai matkapuhelinnumero ennen risteilyn päättymistä saadaksesi alennuskoodin ja nauttiaksesi sitten erityisestä Premium-etusetelistä. Tapoja on monia: syötä sähköpostiosoitteesi ja/tai matkapuhelinnumerosi MyCostassa (MyCruise-osio), rekisteröidy sivustolla tai laivan Totemsilla tai liity CostaClubiin.
Et voi antaa vaadittuja tietoja saadaksesi Premium-etusetelin enää risteilyn päätyttyä. Saat erikoisalennuksen antamalla vastaanottamasi koodin, kun varaat seuraavaa risteilyäsi. Muista, että Premium-etuseteli on voimassa yhden vuoden edellisen risteilyn maihinnousupäivämäärästä.
Sinun on tiedettävä mukanasi matkustavien henkilöiden koko nimi ja syntymäpäivä. Varaaminen verkossa on yksinkertaista: kun olet valinnut risteilysi, noudata varausprosessin ohjeita – se kertoo sinulle vaihe vaiheelta, mitä sinun pitää tehdä – ja valitse maksutapa (luottokortti tai pankkisiirto).
Kaikki hytit ovat tyyliltään moderneja, ja niissä on pienempiä tai suurempia lisämukavuuksia. Kaikissa niistä on: ilmastointi ja termostaatti, litteäruutuinen satelliittitelevisio, kassakaappi, minibaari ja huonepalvelu 24 h, sillä stuertti on aina saatavilla (lisämaksu riippuu oston aikaisesta hyttivalinnasta), WiFi (lisämaksusta), saippuaa ja nestesaippuaa suihkua varten sekä liinavaatteet (pyyhkeet ja lakanat), jotka vaihdetaan säännöllisesti. Hytti ja kylpyhuone puhdistetaan ja siivotaan joka aamu.
Sviitit ovat tilavia, mukavia, ilmavia ja niiden merinäkymä on entistäkin upeampi. Sviittihytin ostaminen tarjoaa seuraavat palvelut: Connoisseur-juomapaketti (ei sisälly vieraille, jotka ostavat maailmanympäriristeilyn), yksityisen ravintolan, etuoikeutetun laivaannousun ja maihinnousun satamassa yksityisellä VIP-alueella, henkilökohtaisen hovimestarin, henkilökohtaiset kutsut erikoistapahtumiin sekä erityisen päivittäisen pääsyn laivan kylpyläalueelle. Voit käyttää myös Deluxe-etuja, kuten: Illy Espresso -laite, kylpytakki ja tohvelit käytössä koko risteilyn ajan, vapaavalintainen tyyny (tyynymenu). Tutustu myös moniin muihin etuihin.
Muista, että on matkustajien vastuulla hankkia tarvittavat matkustusasiakirjat ja noudattaa tulli- ja maahanmuuttoviranomaisten vaatimuksia. Matkustajia, joilla ei ole oikeanlaisia matkustusasiakirjoja, ei päästetä laivalle eikä heidän matkaansa hyvitetä.
Tietysti! Jokaisen 18 vuotta täyttäneen vieraan on tehtävä se henkilökohtaisesti kirjautumalla MyCostaan 72 tunnin sisällä ennen lähtöä. Tarvitset sen tekemiseen varausnumerosi, henkilötietosi ja matkustusasiakirjasi. Kaikkien yli 18-vuotiaiden vieraiden on tehtävä verkkolähtöselvitys itse. Huomaa, että risteilylipun tulostamista varten sinun on täytettävä kriteerit, jotka mainitaan lääketieteellisessä itsesertifiointilomakkeessa, joka on pakko täyttää verkkolähtöselvityksen yhteydessä.
Muista, että on matkustajien vastuulla hankkia tarvittavat matkustusasiakirjat ja noudattaa tulli- ja maahanmuuttoviranomaisten vaatimuksia. Matkustajia, joilla ei ole oikeanlaisia matkustusasiakirjoja, ei päästetä laivalle eikä heidän matkaansa hyvitetä.
Muista, että on matkustajien vastuulla hankkia tarvittavat matkustusasiakirjat ja noudattaa tulli- ja maahanmuuttoviranomaisten vaatimuksia. Matkustajia, joilla ei ole oikeanlaisia matkustusasiakirjoja, ei päästetä laivalle eikä heidän matkakustannuksiaan hyvitetä.
Jotta voit ostaa tai muokata risteilyäsi verkossa, sinulla on oltava sähköpostiosoite.
Verkkolähtöselvityksen tehtyäsi pääset lataamaan laivaannousulomakkeen, jonka tarvitset laivaannousua varten, sekä risteilylippusi. Se on myös tarpeen, jotta voisit täyttää lääketieteellisen itsesertifiointilomakkeen.
Maailmanympäriristeilyillä on erikoishinta, joka sisältää erityisesti tälle erikoismatkasuunnitelmalle tarkoitettuja etuja.
Alle 18-vuotiaiden lasten on myös matkustettava passin kanssa, ja 26.6.2012 alkaen he eivät enää voi olla vain vanhempiensa passissa.
Kaikilla risteilyillä, joilla vaaditaan voimassa oleva henkilöllisyystodistus maasta poistumiseen, alle 18-vuotiaat lapset voivat matkustaa passin tai henkilöllisyyskortin kanssa (ota huomioon, että alle 14-vuotiailta lapsilta, jotka ovat Italian kansalaisia, vaaditaan myös syntymätodistus vanhempien nimillä, jos heidän asiakirjoissaan ei ole vanhempien/huoltajien nimiä). Jos lapsi ei matkusta vanhempiensa, huoltajiensa tai asiakirjassa mainittujen henkilöiden kanssa, ota yhteyttä poliisiin tai muihin soveltuviin viranomaisiin selvittääksesi, mitä alaikäisiltä vaaditaan, kun he matkustavat ulkomaille.
Tarkista soveltuvilta viranomaisilta alle 15-vuotiaiden lasten tapauksessa se, voivatko he matkustaa kuvallista, poliisin tai soveltuvan viranomaisen valtuuttamaa syntymätodistustaan käyttäen ulkomaille. Paikalliset viranomaiset eivät välttämättä hyväksy kyseistä asiakirjaa paikallisista säädöksistä riippuen ja riippuen siitä, missä maissa laiva käy reitillään (esimerkiksi Egyptissä, Marokossa, Gibraltarilla ja Islannissa todistus ei kelpaa).
Voidaksesi tulostaa risteilylippusi, sinun on ensin täytettävä lääketieteellisen itsesertifiointilomakkeen sisältämät kriteerit ja tehtävä verkkolähtöselvitys (pääsy 72 tuntia ennen lähtöä kirjautumalla MyCostaan).
Sinun on ensin täytettävä lääketieteellisen itsesertifiointilomakkeen sisältämät kriteerit ja tehtävä verkkolähtöselvitys (pääsy 72 tuntia ennen lähtöä kirjautumalla MyCostaan).
Voit mukauttaa risteilyäsi tiettynä aikana (korkeintaan neljä päivää ennen laivan lähtöpäivämäärää). Kun olet syöttänyt tietosi, järjestelmä ilmoittaa tämän ajanjakson. Jos aikaraja on ylitetty, voit varata (CostaTours!) retkiä, juomapaketteja tai muita tuotteita ja palveluita laivalla. Suosittelemme, että teet tämän ensimmäisenä risteilypäivänä, jotta vältät saatavuusongelmat.
Jos haluat vain parasta, sviitit, Panorama-sviitit ja Grand-sviitit tarjoavat täyttä mukavuutta, palvelut sekä yksityiskohtaista ja eksklusiivista palvelua. Jos haluat matkustaa tyylillä, voit varata hytin tai Samsara-sviitin, johon sisältyy rajaton käyttöoikeus kylpylään.
Jos haluat lisätietoa, tutustu sivuun ”Hyttimme”.
Costa-kortti on jo aktivoitu, kun saat sen, ja se veloittaa ostoksesi automaattisesti suoraan hyttikohtaiselta tililtäsi. Sinun on kuitenkin 48 tunnin kuluessa laivaannoususta rekisteröitävä henkilökohtainen luottokorttisi (Visa, MasterCard tai American Express) tai pankkiautomaattikorttisi (poikkeuksena Aasian laivat), jotta kortin kulut voidaan varmasti kattaa. Emme hyväksy prepaid-kortteja. Voit myös maksaa käteisenä 150 €/$ talletuksen per henkilö (seuraavana päivinä on mahdollisesti tarpeen lisätä tähän summaan, jos toteutuneet kulut ylittävät talletuksen). Ensimmäisen 48 tunnin aikana korttikulut voidaan hetkellisesti poistaa käytöstä, jos kustannukset ylittävät 200 €/$ (jos käteistalletus tai luotto-/debitkorttien rekisteröinti ei kata niitä).
Vieraiden on otettava huomioon, että reseptittömiä lääkkeitä ei voi ostaa laivalta. Lääkkeitä on saattavilla lääkärin reseptillä vain lääkärintarkistuksen jälkeen. Suosittelemme, että vieraat ottavat mukaansa kaikki tarvitsemansa lääkkeet. Vieraat voivat kysyä tarkentavia kysymyksiä matkastaan yhteyskeskuksesta.
Eri tyyppisten vieraiden ei tarvitse valita illallispalvelunsa aikaa, sillä he voivat hyödyntää avoimen paikan palvelua (CostaClubin Diamond Pearl -jäsenet, sviitin ostaneet vieraat).
Yli 3-vuotiaat lapset, jotka ovat itsenäisiä (eivät tarvitse vaippaa), voivat osallistua lasten Mini-klubitoimintaan päivän aikana. Jos vanhemmat haluavat viettää aikaa jonkin aikaa kahden kesken, he voivat varata ryhmälastenvahtipalvelun edellisenä päivänä Mini-klubista klo 11.30–1.30.
Ei, toiminta on ilmaista. Ohjelmat ovat täynnä toimintaa yli 3-vuotiaille lapsille, jotka ovat itsenäisiä (eivät tarvitse vaippoja) sekä nuorille korkeintaan 17 ikävuoteen asti. Costa-lomat ovat hauskoja kaikille, ja kaiken ikäisille löytyy oma klubinsa.
Syntymäpäivän, hääpäivän tai häämatkan juhlistaminen laivalla on ainutlaatuinen mahdollisuus. Voit ostaa erikoispaketteja kakuilla ja muilla vastaavilla laivalla tai kirjautumalla sisään MyCostaan ja siirtymällä osioon "Muokkaa" –>"Juhlat ja yllätykset". Costa Diademalla voit myös varata alueita, joilla voit juhlia ystäviesi tai perheesi kanssa yksityisemmässä tilassa.
Maissa ostettuja ruokia tai juomia ei voi tuoda laivalle. Jos ne ovat paikallisia tuotteita, jotka ostit satamapysähdyksen aikana, voit jättää ne Costan turvallisuushenkilökunnalle ja ottaa ne mukaasi risteilyn lopuksi.
Turvallisuussyistä laivalle ei voi tuoda sähkölaitteita. Poikkeuksia ovat akkulaturit (matkapuhelimille, videokameroille, kameroille, tietokoneille ja MP3-soittimille) sekä sähköiset parranajokoneet. Jokaisessa hytissä on hiustenkuivaaja, ja voit käyttää laivoilla maksullista silitys-, pesula- ja kuivapesulapalvelua.
Costa-laivoilla ei suoriteta hääseremonioita, oli kyse sitten uskonnollisesta tai siviilitapahtumasta.
Myös maissa voit valita kielen, jolla osallistut eksklusiivisiin retkiimme (CostaTours!).
Jos haluat lisätietoa, tutustu retkien sivuihin (CostaTours!) verkkosivustolla ja käytä MyCostan niille omistettua aluetta, tai voit tarkistaa valitsemasi risteilyn tarkempia tietoja. Risteilyn matkasuunnitelma sisältää päivittäin saatavilla olevat retket kaikissa satamissa. Löydät sieltä lyhyen kuvauksen vierailukohteista, maininnan vaikeustasosta sekä ajanviettoehdotuksia (esim. näkymät, shoppailu, viihde, viininmaistelu).
Etu tarkoittaa ilmaista päivitystä lisäristeilylle ja sen jälkeisille risteilylle sen perusteella, monellako risteilyllä olit edellisen kalenterivuoden aikana. Jos jäsen on esimerkiksi ollut risteilyllä kaksi kertaa vuonna 2015, vuonna 2016 päivitystä käytetään kolmannesta risteilystä alkaen. Laskelma ei ota huomioon alle neljän päivän risteilyitä.
Et voi käyttää etua elokuun risteilyillä tai maailmanympärys- tai uudenvuodenristeilyillä.
Aquamarine-, Coral- ja Pearl-jäsenet voivat saada päivityksen parvekkeelliseen hyttiin (päivitetty) seuraavan suunnitelman mukaisesti: sisäisestä ulkoiseen ja ulkoisesta parvekkeelliseen, mutta ostetun hytin luokka pysyy samana. Gold Pearl- ja Diamond Pearl -jäsenet voivat saada päivityksen sviittiluokkaan (Superpäivitys).
Edun toteuttaminen riippuu laivan hyttien saatavuudesta.
Jos jäsen ostaa esimerkiksi sisähytin ja hyväksyy sitten lisämaksun parvekkeelliseen hyttiin, pisteet kertyvät vain ostetun sisäisen hytin mukaan.
Ilmainen laivan pesulapalvelu on kaikkien Diamond Pearl -jäsenten käytettävissä asuinmaasta riippumatta.
Se tarkoittaa sitä, että teatterin kaksi ensimmäistä riviä on varattu mukautetuilla istuinsuojilla, joissa lukee ”Reserved Suite and Perla Diamante” (myös sviiteissä yöpyvät saavat tämän edun). Istuimia varataan, kunnes show’n alkuun on enää viisi minuuttia. Etu koskee kaikkia samassa hytissä yöpyviä matkustajia.
Tämä on Premium-retki tavallisen retken hinnalla. Etu on taattu risteilyille, jotka kestävät vähintään viisi päivää.
Jos risteily on ostettu InstantSavings-hintaan, pistemäärä on aina 0, myös ostosten osalta.
Cocktailien aikana annetaan palkinto sille jäsenelle, jonka ”pisteet” ovat korkeimmat. Tällä tarkoitetaan kokonaispistemääriä risteilyistä kolmen vuoden jälkeen (jota ei lasketa mukaan jäsentason ylläpitämisessä).
Kyllä. Kesäkuusta 2016 alkaen soveltuvilla laivoilla (Costa Fortuna, Costa Mediterranea, Costa Luminosa, Costa Pacifica, Costa Deliziosa, Costa Favolosa, Costa Fascinosa, Costa neoRomantica, Costa Diadema). Costa neoClassicalla ja Costa Magicalla käytetään pääravintoloiden (Tivoli, Saint Tropez ja Smeralda) rajattua aluetta Club-ravintolan vaihtoehtona.
Kyllä. Se toteutetaan yhdessä sviitissä yöpyjien kanssa tervetulococktailien jälkeen. Valokuvat eivät ole maksuttomia tässä tilaisuudessa. Jäsenet voivat ostaa ne Photoshop-pisteestä.
Mitkään muut kylpylän maksulliset palvelut eivät kuulu etuun.
Päivitysetua käytetään lisäristeilyillä, jos aiempana vuonna olet osallistunut vähintään yhteen risteilyyn. Lisäristeilyt lasketaan aina edeltävän kalenterivuoden perusteella.
Tämä koskee vain risteilyitä, jotka on varattu ennen 16.9., riippumatta siitä, matkustetaanko siirtymäaikana (30.1.–30.6.2016) vai tämän jakson ulkopuolella, esim. lokakuussa 2016 tai vuonna 2017.
Jos jäsen oli Pearl-tason jäsen (varauksen tekemisen aikana), mutta nousee Gold Pearl -tasolle, hän saa Gold Pearl -edut.
"Ostoskorista" löydät kaikki palvelut ja maissa tapahtuvat retket, jotka on valittu, mutta joita EI ole vahvistettu. Voit tehdä niihin muutoksia vielä kolme päivää ennen lähtöä, mutta sen jälkeen ostoskori tyhjennetään, eivätkä palvelut ole enää varattavissa ennen lähtöä. "Omat varaukseni" -osiosta löydät kaikki palvelut ja maissa tapahtuvat retket, jotka olet vahvistanut ostoskorissasi. Voit tehdä niihin muutoksia vielä kolme päivää ennen lähtöä, minkä jälkeen kaikki tässä osiossa varmistetut palvelut ja retket veloitetaan hyttisi tililtä risteilyn lopulla maksettavaksi. "Sisältyy"-osiosta löydät palvelut, jotka kuuluvat risteilyysi. Tätä osiota ei voi enää muuttaa.
Totta kai. Voit muuttaa tai peruuttaa minkä tahansa MyCostan kautta tekemäsi varauksen viimeistään kolme päivää ennen lähtöä ilman lisäkustannuksia. Kolme päivää ennen lähtöä kaikki vahvistetut palvelut veloitetaan hytin tililtä ja ne on maksettava laivalla.
Kaikki ostoskorissasi olevat palvelut ovat saatavilla, kunnes lähtöön on enää kolme päivää. Kyseiseen päivämäärään asti kaikki palvelut ja retket ovat näkyvillä ja muokattavissa. Kolme päivää ennen lähtöä ostoskori tyhjennetään, eivätkä palvelut ole enää varattavissa ennen lähtöä. Muista vahvistaa ostoskoriisi laittamasi tuotteet mahdollisimman pian, sillä monet palvelut ovat rajoitettuja.